Trätakstolar visar klart lägst klimatpåverkan

2025-08-25 

Trätakstolar har betydligt lägre klimatpåverkan än takstolar i betong, stål och limträ. Det kommer Chalmers-studenterna Zeina Alasadi och Selma Bergström Denizoglu fram till i sitt examensarbete där de jämfört de olika byggmaterialens klimatpåverkan.

Enligt Boverket står byggbranschen för hela 22% av de globala koldioxidutsläppen. Många aktörer har börjat se över sina materialval för att få ner klimatavtrycket i sina byggprojekt. Vi på Derome var intresserade av att se hur valet av material i takstolar påverkar byggnadens klimatavtryck och genom ett examensarbete fick vi hjälp att räkna på det.

40 gånger fler takstolar med trä som material

Zeina Alasadi och Selma Bergström Denizoglu har studerat till högskoleingenjörer på programmet för Samhällsbyggnadsteknik på Chalmers Tekniska Högskola. De har i sitt examensarbete undersökt hur koldioxidutsläppen skiljer sig mellan spikplåtsförbundna trätakstolar och takstolar i betont, stål och limträ. De har också undersökt inom vilka spännvidder de olika takstolarna är att föredra ur ett miljömässigt perspektiv. 

I sin rapport har de beräknat att det går att producera cirka 40 trätakstolar med samma klimatpåverkan som en takstol av det material som hade högst klimatavtryck i studien. Materialvalet har alltså en avgörande betydelse för en byggnads totala klimatpåverkan. 

Deras slutsats är att för takstolar med en spännvidd upp till 25 meter har trätakstolar lägst klimatpåverkan och är att rekommendera. 

Traditionell bransch som behöver utmanas

Zeina och Selma lyfter det faktum att det är många arkitekter och konstruktörer som väljer takstolar i betong, stål och limträ framför trätakstolar. De resonerar om varför det är så och lyfter fram att både betong och stål är välkända material som använts länge, så en anledning kan vara att det känns tryggt att projektera med.

När de i sin rapport beskriver limträ som material, så konstaterar de att limträ precis som massivt trä har en låg klimatpåverkan men att det går åt mycket mer trä till en takstol i limträ än till en trätakstol. Detta gör att klimatpåverkan ökar vid användning av limträ. Limträbalkar behöver också ofta kombineras med stål i takkonstruktioner och då drar det upp klimatpåverkan ytterligare.

Hur ökar vi användningen av trätakstolar?

Johan Björklund, teknikutvecklare på Derome Träteknik, var handledare till examensarbetet och ser att det finns stor potential att få ner klimatavtrycket för en byggnad genom att se över valet av material för takstolar: 

– Om branschen menar allvar med att man vill minska sina koldioxidutsläpp måste materialen med lägst klimatpåverkan ritas in i ett tidigt skede, förklarar Johan. Därför vill jag uppmana arkitekter och konstruktörer att sätta sig in i vilken skillnad materialvalet i takstolar faktiskt gör. En typ av byggnad där jag ser stor potential är olika typer av hallar. Det kan vara allt från industribyggnader till olika typer av maskinhallar. Även offentliga byggnader som skolor, förskolor och vårdcentraler är exempel där trätakstolar skulle vara ett utmärkt alternativ för att få ned det totala klimatavtrycket.

När det krävs längre takstolar finns det en förutfattad mening att en trätakstol inte kan ha tillräckligt lång spännvidd, men där påpekar Johan att en fri spännvidd på upp till 25 meter är vanligt för hallar. Kan man dessutom få stöd på en innervägg i mitten kan man ha en trätakstol som är 50 meter.    

25 vs 50-01.png

–  Inom Derome Träteknik har vi konstruktörer med lång erfarenhet som hjälper våra kunder att få en kostnadseffektiv lösning med ett lågt koldioxidavtryck, avslutar Frank Beno, vd Derome Träteknik. Vi ser alltid fram emot utmaningen att sänka klimatpåverkan på våra kunders projekt samt att få in vår lösning i fler byggnationer, där många andra hade valt traditionella lösningar. På så sätt kan vi bidra till ett mer hållbart byggande. 

Bild7_960x540.jpg

Vi tackar Zeina och Selma för ett väl utfört examensarbete. På bild:
Johan Björklund, Selma Bergström Denizoglu och Frank Beno. 

 

Läs mer om takstolar

Rapporten som helhet

För dig som är intresserad av att fördjupa dig i undersökningen. 

Framsida_exjobb.png

Öppna exjobbet som pdf